SMIDIG SOM EN VALROSS

Jag har en sådan träningsvärk att det inte finns ord för det. Är stel som en pinne. Det mesta sitter i låren, men känner även lite i magen och axelpartiet. Men träningsvärk är i alla fall en "bra" värk, eftersom man vet att man har gjort något bra.

Det var ett tag sedan jag tränade innan i onsdags, men så tänkte jag att det var lika bra att sätta igång på riktigt igen. Så i onsdags var det som sagt ett Tabata pass. Jag gillar verkligen tabata. Det är ett pass på endast 30 minuter, men det är så sjukt jobbigt att man inte skulle orka mycket längre. I onsdags körde vi tre övningar, varav man gör en övning i 20 sekunder, vilar 10 sekunder och upprepar detta tills man gjort övningen 8 gånger. Sedan går man över till nästa övning och gör likadant där. Det är faktiskt ett väldigt effektivt träningspass, ett högintensivintervallpass. Det är dessutom bevisat av den här japanska forskaren, som heter Tabata i efternamn och kommit upp med det här träningssättet, att 30 minuter sådan här träning är lika effektiv som 60 minuter lågintensiv träning. Därför kan man inte har några ursäkter att man inte har tid, för det behöver inte vara längre än 30 minuter. Jättebra tycker jag!
Igår var jag dessutom på ett pump pass. Det går ju att jämföra med skivstångs pass. Det var också jätteroligt.
 
Idag ska jag plugga hela förmiddagen och jag har redan börjat lite med att kolla på hälften av statistikföreläsningarna. Sedan ska jag in till stan för att äta lunch med Matilda och Carola. Ikväll ska jag baka en chokladtårta med mint och frukt som vi ska ha imorgon när vi ska fira mormor.